Välj byrå 020-99 99 00

Efterhjälpen - släcker sociala medier och hittar pengar ingen visste fanns

Vad händer med konton på sociala medier när någon dör? Och hur vet du vilka försäkringar din närstående hade? Det är mycket att ta hand om efter ett dödsfall och tillsammans med vår samarbetspartner Efterhjälpen kan vi hjälpa dig.

Hjälp att söka upp och utreda försäkringar

Genom Klarahills samarbetspartner Efterhjälpen erbjuder vi dödsboet en unik tjänst där vi upplyser försäkringsbolagen på den svenska marknaden om att din nära har dött samt ger dig en sammanställning på eventuella engagemang hos bolagen. Utredningen innefattar bland annat begravningskassor, medlemsförsäkringar, tjänstepensioner, olycksfallsförsäkringar och tjänstegruppliv.

Vi har hjälpt tusentals dödsbon att hitta pengar ingen visste fanns. Vi vänder på stenarna och kan hjälpa till att ställa frågan om den som dött finns eller har funnits registrerad hos försäkringsbolagen.

Nedsläckning av sociala medier

Sociala medier blir en allt större del av vardagen – men vad händer med alla tusentals aktiva konton när vi dör? Under 2018 hade över 35 000 av de som avled minst ett konto på sociala medier – exempelvis Facebook, Instagram, Twitter eller Snapchat. Det kan vara smärtsamt att via sociala medier påminnas om den döde vid exempelvis födelsedagar, på ett sätt som inte är självvalt. Vi kan hjälpa till att radera oönskade konton.

Försäkringsinventering för den som är kvar

Många som beställt tjänsten i samband med ett dödsfall börjar fundera över den egna situationen. Självklart kan du också göra en egen försäkringsinventering för att reda ut frågor som:

  • Vem ärver dina pengar?
  • Har du återbetalningsskydd på dina försäkringar?
  • Har du en begravningsförsäkring?
  • Vad betalar du för dina liv- och pensionsförsäkringar?
  • Visste du att förmånstagare går före ett testamente?
  • Är det rätt förmånstagare som ärver dina pengar?


Frågorna är många och inte alltid så enkla. Efterhjälpen är en samarbetspartner till Klarahill som startade 2012 för att hjälpa kunder att söka upp och utreda försäkringar vid dödsfall. Prata med din begravningsrådgivare om du vill veta mer.