1. Hultsfreds Begravningsbyrå blir en del av Inplico

Hultsfreds Begravningsbyrå blir en del av Inplico

22 familjeföretag med totalt 84 begravningsbyråer över landet har under våren 2015 gått ihop med familjen Anderssons Mellby Gård och etablerat Inplico AB. Tillsammans utgör byråerna en femtedel av Sveriges auktoriserade begravningsbyråers förbunds (SBF) medlemmar. Syftet är att genom förvärv, samordning och utveckling skapa ett entreprenörsdrivet långsiktigt alternativ på marknaden. Gruppen fortsätter nu att växa, och Hultsfreds Begravningsbyrå är det senaste tillskottet. Med anor från 1898 drivs byrån av familjen Hultman i tredje generation, med kontor i Hultsfred och Virserum.

Inplico betyder sammanfläta på latin – och det är precis vad satsningen handlar om. Den branschledda konsolideringen av Sveriges begravningsbyråer fortsätter.

Det senaste förvärvet är Hultsfreds Begravningsbyrå AB med sina två byråer, Hultsfred Begravningsbyrå i Hultsfred samt Wennbergs begravningsbyrå i Virserum. Med anor från 1898 har den drivits av familjen Hultman i tre generationer och sedan 70-talet är man den enda SBF-byrån i kommunen.

– Ytterligare en välskött byrå med erfarna medarbetare blir nu en del av Inplico. Det här visar även att Inplicos modell fungerar eftersom vi vänder oss just till den här typen av byråer, som till exempel behöver klara en generationsväxling eller som vill fortsätta att utveckla sin verksamhet. Hultsfreds Begravningsbyrå och Inplico kommer tillsammans göra den resan, säger Björn Svensson, regionansvarig för Inplico i Småland och byråchef för Jönköpings Begravningsbyrå– en av byråerna inom Inplico.

– I en snabbt föränderlig omvärld och bransch är det viktigt att vi som liten lokal byrå hittar växtkraft, vilket vi nu gjort inom ramen för en större organisation. Tillsammans med Inplico säkrar vi tre saker – att vi fortsatt kan ge en bra service till våra kunder lokalt, att vi kan bredda vårt serviceutbud ytterligare och att vi som ägarfamilj på ett bra sätt säkrar ett generationsskifte, säger Magnus Hultman, kontorschef och fram till affären ägare av Hultsfreds Begravningsbyrå.

För mer information eller kommentarer vänligen kontakta;

Niklas Steenberg, Styrelseordförande, Inplico AB
niklas.steenberg@inplico.se

Björns Svensson, regionansvarig Inplico Småland och byråchef, Jönköpings Begravningsbyrå
bjorn@ankarbergs.se

Magnus Hultman, Kontorschef och tidigare ägare, Hultsfreds Begravningsbyrå
info@hwbb.se

Om Inplico

Inplico AB har grundats av branschkunniga familjeföretagare som tillsammans driver en femtedel av de auktoriserade byråerna inom Sveriges begravningsbyråers förbund (SBF). Den familjeägda industrikoncernen Mellby Gård har investerat i bolaget och tagit plats i styrelsen. Målet med Inplico är att genom samordningsfördelar, utveckling och förvärv skapa ett entreprenörsdrivet långsiktigt alternativ för ägare som vill utveckla sin verksamhet i samarbete med andra. På så sätt kan vi tillsammans förbättra vårt kunderbjudande. Läs mer på www.inplico.se.

Om Hultsfreds Begravningsbyrå

Hultsfreds Begravningsbyrå har anor sedan 1898 och det är den enda auktoriserade Begravningsbyrån i Hultsfreds kommun. Byrån blev medlem i Sveriges Begravningsbyråers Förbund, SBF under Arne Rasks innehav redan på 1970-talet. Arne Rask är Charina Hultmans far och hon var redan under hans verksamma tid behjälplig inom begravningsbyrån. 2002 köpte Charina och Magnus Hultman tillbaka begravningsbyrån till familjen, Walter som är anställd på byrån utgör därmed tredje generationen. Samtliga medarbetare har hela tiden genomgått SBFs grundliga utbildningskrav. Lär mer på www.hwbb.se.