1. 22 familjeföretag storsatsar i begravningsbranschen

22 familjeföretag storsatsar i begravningsbranschen

22 familjeföretag med totalt 84 begravningsbyråer över landet har gått ihop med familjen Anderssons Mellby Gård och etablerat Inplico AB. Byråerna utgör en femtedel av Sveriges auktoriserade begravningsbyråers förbunds (SBF) medlemmar. Syftet är att genom förvärv, samordning och utveckling skapa ett entreprenörsdrivet långsiktigt alternativ på marknaden. Den familjeägda industrikoncernen Mellby Gård investerar i Inplico AB och tar plats i bolagets styrelse. Inplico har redan förvärvat Jönköpings Begravningsbyrå som driver fem begravningsbyråer i Småland.

Inplico betyder sammanfläta på latin – och det är precis vad satsningen handlar om. I och med att entreprenörerna samlas i bolaget är en branschledd konsolidering av Sveriges begravningsbyråer påbörjad. För byråägare innebär initiativet en helt ny möjlighet att fortsätta utveckla sitt entreprenörskap - nu tillsammans.

Mellby Gård ger oss entreprenörer finansiella förutsättningar att genomföra vår vision om att själva leda en konsolidering av branschen. Jag är både stolt och glad att så erfarna och långsiktiga ägare som familjen Andersson ser att det finns en stor potential, säger Fredrik Josefsson, en av initiativtagarna bakom satsningen och medgrundare till Inplico. Nu finns det äntligen ett trovärdigt alternativ för byråägare i branschen som till exempel behöver klara en generationsväxling eller som vill ta sin verksamhet till en ny nivå. Genom samordning kommer vi kunna skapa fördelar kring exempelvis administration, IT-utveckling och kunskapsöverföring. Därmed kan vi bredda erbjudandet och frigöra tid och resurser för än mer vägledning och stöd till kunderna, fortsätter Fredrik Josefsson.

Mellby Gård blir majoritetsägare av verksamheten och vd:n Johan Andersson kliver tillsammans med kollegan Sven Knutsson in i Inplicos styrelse.

Initiativet är skapat av entreprenörer för entreprenörer på en marknad som idag präglas av många små lokalt starka byråer och en kooperativ kedja. Grundarna är branschkunniga företagare med stort engagemang för sina kunder. Jag tror att kunderna kommer gynnas av att ett starkt alternativ skapas och som satsar långsiktigt på det här sättet, säger Johan Andersson, vd för Mellby Gård.

Det första förvärvet blev Jönköpings Begravningsbyrå med fem byråkontor i Småland, en positiv start menar Niklas Steenberg, styrelseordförande och medgrundare till Inplico.

– Med Jönköpings Begravningsbyrå, en såväl välskött som väletablerad verksamhet, har vi på kort tid lyckats överträffa våra förväntningar i arbetet med att bygga en ny begravningsbyråaktör. Det här är endast början och vi har förhandlingar om ytterligare förvärv, säger Niklas Steenberg.

För mer information eller kommentarer vänligen kontakta;

Niklas Steenberg, Styrelseordförande, Inplico AB
niklas.steenberg@inplico.se

Fredrik Josefsson, begravningsbyråentreprenör i Sävsjö och medgrundare till Inplico AB
fredrik@josefssons.nu

Johan Andersson, vd Mellby Gård
johan@mellby-gaard.se

Om Inplico

Inplico AB har grundats av branschkunniga familjeföretagare som tillsammans driver en femtedel av de auktoriserade byråerna inom Sveriges begravningsbyråers förbund (SBF). Den familjeägda industrikoncernen Mellby Gård har investerat i bolaget och tagit plats i styrelsen. Målet med Inplico är att genom samordningsfördelar, utveckling och förvärv skapa ett entreprenörsdrivet långsiktigt alternativ för ägare som vill utveckla sin verksamhet i samarbete med andra. På så sätt kan vi tillsammans förbättra vårt kunderbjudande. Läs mer på www.inplico.se.

Om Mellby Gård

Mellby Gård AB är en familjeägd, långsiktig investerare med en entreprenörssjäl. Vi investerar i verksamheter med tydlig tillväxtpotential och med målsättningen att ta företag från lovande till ledande. Mellby Gård grundades 1986 och verksamheten sträcker sig över många branscher, allt från tillverkningsindustri till detaljhandel. Innevarande verksamhetsår har Mellby Gård AB en konsoliderad omsättning på ca fem miljarder kronor.

Investeringen i Inplico AB görs genom Mellby Gård Innovation & Tillväxt AB (MGIT), ett dotterbolag till Mellby Gård AB, vars syfte är att investera i bolag inom ett omsättningsintervall på ca 100-300m SEK. MGIT har en tydlig entreprenöriell och tillväxtorienterad inriktning, och kombinerar Mellby Gårds industriella kunnande och resurser med företagarens branschkunnande, drivkraft och tillväxtambitioner. Läs mer på www.mellby-gaard.se.